De afkorting SUV, die staat voor Sports Utility Vehicle, is sinds de jaren tachtig een ingeburgerde modelaanduiding. Maar de geschiedenis van dit autotype gaat verder terug. De term ‘Sports Utility Vehicle’ dook voor het eerst op in 1974 in de brochure van de eerste generatie Cherokee, de sportieve alleskunner waarmee Jeep opnieuw geschiedenis schreef. Toen duidelijk werd dat dit nieuwe autotype aansloeg, kwam Jeep® al snel met soortgelijke andere nieuwe modellen. Deze SUV’s van het eerste uur kenmerkten zich door hun hoge en brede bouw, vierwielaandrijving en interieurs die tegen een stootje konden. Met hun grote terreinvaardigheid boden ze een combinatie van kracht en vrijheidsbeleving waarmee ze de algemene opvatting van wat een SUV zou moeten zijn bepaalden. Zo werd de benaming SUV onlosmakelijk verbonden met het merk dat dit autotype uitvond en de term bedacht. En het verlangen naar vrijheid en avontuur is tot op de dag vandaag de drijvende kracht achter het ontstaan van alle nieuwe Jeep®-modellen, die elk op hun eigen manier beantwoorden aan de veranderende eisen van hun tijd.
De geschiedenis van de SUV
De goed gedocumenteerde geschiedenis van het merk Jeep® gaat terug tot de Tweede Wereldoorlog, toen door Willys Overland in 1941 de eerste Jeeps werden gebouwd in opdracht van het Amerikaanse leger. Dit voertuig voor algemene doeleinden (‘General Purpose’ oftewel GP, uitgesproken als ‘dzjie-pie’) onderscheidde zich door de functionaliteit en robuustheid die later zouden uitgroeien tot Jeeps handelsmerk. In de loop der jaren heeft Jeep® zijn eigen geschiedenis geschreven en herschreven. Daarbij is het altijd meer een pionier dan een trendvolger geweest, of het nu gaat om zijn unieke merknaam of het bedenken van de term SUV. Met revolutionaire modellen als de Jeep® CJ (de eerste ’civiele Jeep’ uit 1945), ’full-size Jeeps’ als de SJ Wagoneer en de Cherokee, de pick-ups die vanaf de jaren 1960 op de markt werden gebracht, maar ook met bijvoorbeeld een speciaal model voor de Amerikaanse posterijen, heeft Jeep® door de jaren heen voortdurend voorop gelopen met het ontwikkelen en uitvoeren van nieuwe concepten. Halverwege de jaren 80 leidde dat tot de introductie van de Wrangler en een nieuwe generatie Cherokee, modellen die de SUV een zekere cultstatus gave bij een groeiende groep outdoor-avonturiers.